Topmodelky osemdesiatych a deväťdesiatych rokov bojovali o popularitu na titulných stránkach lukratívnych módnych časopisov a táto popularita sa šírila vďaka paparazzi snímkam v tlačenom bulvári. Ikonických tvárí bolo zopár a všetci ich poznali.
Prvé dievča zo strednej Európy, ktoré sa dostalo na absolútnu špičku modelingu, bola Pavlína Pořízková. Svojím životným osudom takpovediac naplnila hollywoodsky príbeh s dobrým koncom – chudobnému dievčaťu z Československa sa podarí po niekoľkých nevydarených pokusoch emigrovať za železnú oponu a vďaka šťastiu a kráse očarí svet modelingu i šoubiznisu.
Časopis Harper’s Bazaar ju v roku 2012 zaradil medzi desať najkrajších žien sveta. Po Pavlíne Pořízkovej si svetový módny priemysel podmanili ďalšie krásne Češky.
Eva Herzigová dobyla svet kampaňou na podprsenky Wonderbra. Petra Němcová, ktorá prežila ničivé cunami v roku 2004, sa stala tvárou Victoria’s Secret a supermodelka Tereza Maxová predvádzala pre módne domy ako Ralph Lauren, Karl Lagerfeld alebo Hermès.
Hana Soukupová je dnes druhou najlepšie platenou českou modelkou, hneď po Karolíne Kurkovej, ktorá si zapózovala pre slávny kalendár Pirelli a súčasne sa stala tvárou kampaní YSL alebo Victoria’s Secret. V roku 2007 patrila Karolína Kurková medzi šesť modeliek s najvyšším príjmom na svete.
Sociálne siete ako Twitter a Instagram v súčasnosti celkom menia (seba)prezentáciu modeliek a zavedené štruktúry módneho biznisu. Už to nie sú módni návrhári a fotografi, ktorí v davoch dievčat hľadajú svoje múzy a budúce supermodelky.
Úspešnosť dievčat na sociálnych sieťach, ktoré úplne dobrovoľne otvárajú publiku svoje súkromie tak, že by sa to nepodarilo ani najlepšiemu paparazzimu, často presne napovie agentom a editorom módnych časopisov, ktorá z nich splňuje parametre budúcej dobre predajnej topmodelky.
Zavedené ikony naopak zostupujú zo stránok časopisov a stávajú sa pod drobnohľadom PR agentov „reálnymi“ osobami, s ktorými sa publikum môže každodenne „stotožniť“. Prekvapí nás teda vôbec, že najvplyvnejšou Češkou na sociálnych sieťach je práve Karolína Kurková?
V spojitosti s najúspešnejšími súčasnými modelkami sa dá pozorovať ďalšia zmena, ktorú dnes modeling zažíva. Keď hovoríme o najlepšie platených modelkách sveta, Gisele Bündchen, Adriane Lime alebo o Ruske Natalii Vodianovej, všetky majú nad tridsať rokov.
Ako ukazuje prieskum časopisu Forbes, ide o stúpajúcu tendenciu. V roku 2014 bol priemerný vek najúspešnejších topmodeliek 31 a pol roka, pričom v roku 2007 bol na úrovni 26 a pol roka.
Na prehliadkach sa stále častejšie objavujú modelky iných rás a telesných typov. Počas tohtoročného týždňa módy New York Fashion Week sa na mólach objavilo 76 % belošiek, čo je o 3 % menej oproti predchádzajúcemu roku. (Treba dodať, že v porovnaní s Parížom, Londýnom alebo Milánom ide o najkozmopolitnejšie prostredie.)
Trh aj starnúca populácia si žiada zmenu. Ženy sa chcú inšpirovať a stotožniť s inými ženami. Zdá sa, že potenciálne zákazníčky vo veku okolo štyridsať rokov už nie sú ochotné kupovať to, čo predávajú vychudnuté šestnásťročné dievčatá.
AK SA TI ČLÁNOK PÁČIL, ZDIEĽAJ HO S PRIATEĽMI ?
- Zdroj: JET by J&T Banka
- Zdroj obrázkov: www.jet.sk, pixabay.com