Väčšina podnikateľov nekončí vtedy, keď sú unavení, ale vtedy, keď sú veci hotové. Predchádzajúca veta tak celkom trefne popisuje, čo to znamená byť podnikateľom.

Tisícky ľudí denne snívajú o tom, že sa rozlúčia s prácou od 09.00 do 17.00 a vstúpia do magnetického sveta podnikania, v ktorom budú oni sami pánmi svojho času. Niektoré štúdie, ktoré som čítala, dokonca hovoria o tom, že až 75 % zamestnancov nebaví ich práca. Je to pomerne vysoké číslo.

Nemožno sa tak čudovať, že mnohí ľudia túžia po niečom úplne inom, v čom by sa mohli realizovať. Prácou bežne strávime 8 až 10 hodín denne, čo tiež nie je zanedbateľné číslo – najmä, keď naň hľadíme cez optiku predchádzajúceho údaju. Možno si teraz položíte otázku, prečo by sa mal každý z nás realizovať? Odpoviem na ňu inou otázkou. Na čo sme potom na tomto svete?

Ak nerobíme prácu, ktorá nás skutočne napĺňa, skôr či neskôr sa to niekde odzrkadlí. Nemusí vás však baviť úplne všetko, čo robíte. Ono to tak ani nefunguje. O tom som už písala aj v jednom z predchádzajúcich článkov. Úspešní ľudia veľmi často robia veci, ktoré ich nebavia. Robia ich však preto, že na konci tohto ich úsilia sa nachádza dôležitý cieľ alebo posolstvo, ktoré tým napĺňajú. Len samotná myšlienka má v sebe obrovskú oslobodzujúcu silu a je silným motivátorom vedúcim ľudí smerom vpred.

Koniec nefungujúcim vzorcom

Medzi mnohými ľuďmi, s ktorými pracujeme, sú bývalí zamestnanci, ktorí sa postupne dopracovali k tomu, že dnes sú z nich úspešní podnikatelia. Na stretnutiach sa často rozprávame o ich motivácii začať podnikať, alebo im pomáhame rozbehnúť sa ešte v čase, keď sú zamestnaní. S väčšinou z nich sa zhodujeme na tom, že v zárodku všetkého ich úsilia stála zmena myslenia, ktorá išla ruke v ruke s uvedomením.

Naše zvyky totiž v mnohom predurčujú náš potenciálny úspech a inak to nie je ani v prípade myslenia. Mnohí z nás sú zvyknutí uvažovať určitým spôsobom a nasledujú staré zažité vzorce, ktoré ich brzdia v rozvoji. Kľúčom k posunu je zmena v myslení a s touto zmenou príde aj potrebná zmena v živote. Ak odchádzate zo zamestnania, je zásadné prestať myslieť ako zamestnanec a začať myslieť ako podnikateľ.

Raz, keď opustíte relatívne bežpečné a stabilné vody korporátneho prostredia, musíte byť otvorení celkom novým možnostiam a príležitostiam – takým, o ktorých ste možno ešte v živote nepočuli a nikdy ste o nich neuvažovali. Mnohí ľudia majú tendenciu zastavovať všetko, čo sa akokoľvek vymyká tradičným konvenciám a tento fakt dokáže spôsobiť hlavu plnú smútku nejednému podnikavému inovátorovi či kreatívcovi túžiacemu presadiť na trhu novú myšlienku.

Aby začínajúci podnikatelia uspeli, väčšinou musia prísť s niečím novým, o čom sú presvedčení, že to ľuďom v niečom pomôže alebo uľahčí život. Hneď v tomto bode tak u niektorých z nich prichádza hlboké rozčarovanie, pretože sú postavení pred skutočne náročnú výzvu. Je dôležité veriť si a dôverovať aj svojmu produktu, službe či inému vylepšeniu, s ktorým prichádzate. Existuje množstvo rôznych motivačných techník, pomocou ktorých aj my pomáhame našim klientom, aby sa dokázali na veci pozrieť inak a nevzdali to hneď pri prvej prekážke.

Inšpirujme sa Albertom Einsteinom

Jednou z takýchto techník je aj vytvorenie krátkodobej a dlhodobej vízie. Albert Einstein raz povedal, že nový spôsob myslenia je základom pre prežitie ľudstva a jeho posun vpred. Čo všetko tým tento velikán našej histórie myslel, nechám na každom z vás. Jeho výrok je však dokonale aplikovateľný aj pri prechode zamestnanca do role podnikateľa.

V rámci nového myslenia je dôležité sústrediť sa na určitý strategický cieľ, ktorý môže slúžiť ako dlhodobá vízia. Nie je však žiaduce vždy sa jej držať zubami nechtami. Pri napĺňaní tejto vízie väčšina podnikateľov postupuje tak, že si stanovia aj krátkodobé ciele, ktoré postupne napĺňajú.

Je to dôležité z pohľadu motivácie – aby ste ju nestratili, keď na štarte nevidíte ani obrysy vášho cieľa. Pri tomto postupe sa však niekedy stane, že vám do cesty príde iná príležitosť, ktorú je potrebné chytiť za pačesy a celkom zmeniť pôvodný smer. Aj takáto zmena pôvodnej myšlienky a cieľa spôsobuje niekedy nemalé problémy mnohým podnikateľom.

Ďalšia vec, ktorá skôr či neskôr doľahne na každého začínajúceho podnikateľa, je uvedomenie si skutočnosti, že je na to sám. V praxi však na to ľudia väčšinou nie sú sami. Majú podporu v rodine, priateľoch, kolegoch či partneroch. Ťažoba tohto uvedomenia však spočíva najmä v tom, že ako podnikatelia sú sami zodpovední za svoj úspech. Snažia sa presadiť svoju myšlienku, sami si vyberajú ľudí, s ktorými spolupracujú, ako aj tých, ktorí pre nich robia. Je to veľká zodpovednosť nielen za seba, ale aj za týchto ľudí. Toto uvedomenie sa im pomaly vkráda do mysle a niektorých dokáže poriadne potrápiť.

Komfort nechajte na druhom brehu

Mnohí zamestnanci si zároveň často vôbec neuvedomujú, aký komfort im ponúka firma, pre ktorú pracujú. Stáť na druhom brehu totiž neznamená nič iné, ako nutnosť vystúpiť z tohto komfortu. Výsledkom celého procesu je väčšia sloboda a s ňou i väčšia zodpovednosť.

Ak je však vášeň väčšia ako sprievodný strach, väčšina podnikavcov tento pocit prekoná a postupne získavajú všetko, po čom túžia. Každý podnikateľ by si mal pestovať optimistický pohľad na život a sústrediť sa pritom na postupné plnenie stanovených cieľov.

Myslím si, že toto je jedno z najväčších tajomstiev väčšiny úspešných ľudí. Ich silné presvedčenie a vášeň pre určitú vec, ktorá hory prenáša. Pomáha im nevzdať sa a vytrvať i v časoch, ktoré sú pre nich veľmi náročné. Podľa môjho názoru je to viac ako polovica celého ich úspechu.