Alan Joyce, šéf spoločnosti Qantas, sníva nonstop. A to doslova. Jeho snom je nonstop let z Austrálie do Londýna a na východné pobrežie USA.

Už na budúci rok spustia austrálske aerolinky Qantas priamy let na linke z londýnskeho letiska Heathrow do Perthu. Vzdialenosť 14 498 km by malo lietadlo prekonať bez medzipristátia za 17 hodín. V Perthe sľúbili investovať do rozvoja infraštruktúry letiska 10 miliónov libier. Priamy let z Európy by mal významne prospieť miestnej ekonomike.

Na trase budú lietať stroje Boeing 787-9 Dreamliner s kapacitou 236 pasažierov v troch triedach. Plánuje sa 14 letov do týždňa, letenky na prvý let 25. marca 2018 sú už v predaji. Cena spiatočnej letenky sa začína od 1 095 libier, očakáva sa, že časom by mala klesnúť na menej ako 900 libier.

V súčasnosti možno absolvovať rovnakú trasu s prestupom, pričom cena takéhoto letu je okolo 600 libier. Dôvodom vyššej ceny je nutnosť niesť v lietadle viac paliva. Na druhej strane cestujúci získajú časovú úsporu a nemusia sa stresovať prestupovaním.

20 HODÍN VO VZDUCHU

Nebude to však najdlhší let na svete. Tým je trasa z Dauhy v Katare do Aucklandu na Novom Zélande, ktorá meria 14 535 km. Let na tejto linke prevádzkuje spoločnosť Qatar Airways.

Aj to však chce Alan Joyce zmeniť. Perth je len prvým krokom na ceste k splneniu dlhodobého sna aeroliniek Qantas. Toto mesto leží na západnom pobreží Austrálie, väčšie metropoly Sydney a Melbourne sú omnoho ďalej na východ. A. Joyce oznámil, že do roku 2022 chce lietať nonstop z Londýna aj do Sydney, čo je približne 17 000 km. Má to však jeden háčik. Qantas potrebuje, aby veľkí výrobcovia za päť rokov vyvinuli lietadlá, ktoré to dokážu. Boeing vyvíja verziu 777-8X s dlhým doletom, ktorá by mala byť k dispozícii v roku 2020. Airbus už na budúci rok predstaví stroj A350-900 ULR (Ultra Long Range). Lenže obom bude chýbať malý kúsok, aby zvládli let Sydney – Londýn, ktorý potrvá 20 hodín 20 minút.

chystá sa najdlhší let

Vedenie aeroliniek Qantas si však myslí, že pokrok technológií umožní za päť rokov dotiahnuť aj tento malý kúsok. V posledných rokoch práve technický pokrok – najmä používanie ľahších materiálov a úspornejších motorov – umožnil predlžovanie doletu.

PALIVO VERZUS PASAŽIERI

Airbus už na výzvu Qantasu zareagoval. „Na budúci rok budeme mať v službe A350-900 ULR, ktorý je určený na dlhé lety trvajúce až 20 hodín. Tešíme sa na spoluprácu s Qantasom, aby sme mohli splniť ich požiadavky,“ uviedla spoločnosť. Jej pripravovaný stroj má mať dolet až 17 800 km, ale s nižším počtom pasažierov. Navyše pri takejto dlhej trase nemusí mať dostatočnú rezervu.

Boeing 777-8X má mať dolet len 16 000 km pri kapacite 350 pasažierov. Jeho vytrvalosť možno predĺžiť pridaním palivových nádrží a znížením počtu pasažierov. Práve na tieto údaje je Qantas zvedavý. Cieľom aeroliniek je totiž prepraviť čo najviac cestujúcich na čo najdlhšiu vzdialenosť.

PRESTÍŽNA TRASA

Pre Qantas pôjde o jedno z najdôležitejších strategických rozhodnutí. Lietadlá s dlhým doletom chce totiž využiť aj na ďalších linkách. Konkrétne sa spomínali Paríž – Brisbane a Melbourne – New York. Najprestížnejšia je však trasa Sydney – Londýn.

Qantas na nej začal lietať už v roku 1947 vrtuľovými lietadlami Lockheed Constellation. Vtedy mala cesta sedem medzipristátí a trvala štyri dni. Dnes s jedným medzipristátím trvá niečo vyše 24 hodín. Už o päť rokov by mal byť priamy let o štyri hodiny kratší.

PADNÚ REKORDY

Podľa A. Joycea je to posledná neprekonaná hranica v civilnom letectve. S ňou by padol aj rekord v dĺžke trvania pravidelného letu. Ten tiež drží spomínaná linka Dauha – Auckland, ktorá trvá 17 hodín 50 minút.

Najdlhší nonstop let s pasažiermi vôbec uskutočnila v novembri 2005 špeciálna posádka spoločnosti Boeing. Strojom 777-200 odštartovali z Hongkongu a zamierili do Londýna východnou trasou ponad Pacifik namiesto omnoho kratšej západnej trasy. Vzdialenosť 21 600 km absolvovali za 22 hodín 22 minút. Na palube však bolo okrem ôsmich pilotov len 27 pasažierov. A to sa žiadnej spoločnosti komerčne neoplatí…

Rýchlostný rekord s pasažiermi stále drží ikonické nadzvukové lietadlo Concorde. Vo februári 1996 preletelo z Londýna do New Yorku za 2 hodiny 52 minút 59 sekúnd.