Bohatazena.sk

Za rok podnikania na materskej k mesačným tržbám skoro 20 tisíc EUR!

Podnikať začala až na materskej dovolenke, dovtedy bola zamestnaná. Za rok sa tak rozbehla, že momentálne jej predaj produktov pod vlastnou značkou prináša mesačné tržby skoro 20 tisíc EUR.

Podniká na Amazone a jej produkty si mesačne kupuje približne tisíc ľudí z celej Európy. Popri tom napísala e-book. Nechala si vytvoriť fakturačný systém, ktorý uľahčuje život nielen jej, ale aj iným predajcom z celého sveta na európskom Amazone. Svoje podnikanie chce aj naďalej rozvíjať smerom do sveta.

Som veľmi rád, že vám, čitateľom môjho blogu môžem priniesť ďalší úspešný podnikateľský príbeh.

Tentoraz je to príbeh Zuzany Sotákovej z Košíc, ktorej sa podarilo v priebehu roka vybudovať z ničoho vlastné podnikanie na Amazone, ktoré ju živí.

Tak ako ona tvrdí, je až neuveriteľné kam sa jej za rok podarilo posunúť. A to je v podstate len na začiatku, pretože sa jej otvárajú ďalšie možnosti.

V čase, keď sa o možnosti podnikania na Amazone dozvedela, nevedela o tom vôbec nič. Odkedy si kúpila Návod na zarábanie cez Amazon, za dva mesiace bol jej produkt pripravený na predaj pre celú Ameriku.

Najprv si zistila, čo ľudia na Amazone radi kupujú a vybrala si jeden produkt, ktorý sa jej páčil. Našla výrobcu a nechala si vytvoriť dizajn svojej vlastnej značky. Výrobca poslal prvú várku jej nového produktu priamo do skladu Amazonu a ten sa už mohol starať o ostatné. A dobrodružstvo sa mohlo začať.

Celý tento proces trval dva mesiace, bez toho, že by musela niekam cestovať. Všetko riešila cez internet v čase, keď sa jej podarilo nájsť si priestor popri materských povinnostiach.

Veľmi jej pomáha mama Zuzana Soukupová, s ktorou sú partnerky v tomto biznise. Majú rozdelené úlohy, každá z nich vie, čomu sa má venovať. Aj vďaka tomu sa jej podarilo okrem vytvorenia svojich produktov, napísať e-book a vytvoriť softvér.

V nasledujúcej časti nájdete prepis nášho rozhovoru, v ktorom Zuzana hovorí o svojich začiatkoch, jednotlivých krokoch, ale i prvom neúspechu, ktorý ju však naštartoval tým smerom, kde sa momentálne nachádza a kde sa jej darí.

Samozrejme pridala aj svoje odporučenia pre tých, ktorí by sa radi vydali na takú istú cestu a chcú si vytvoriť svoje podnikanie na amazone.

Prepis rozhovoru:

Dobrý deň!

Po dlhšej dobe som späť, opäť so zaujímavým rozhovorom. Volám sa Miloslav Ježo a už niekoľko rokov sa venujem podnikaniu na Amazone, môžete si o tom prečítať viac v e-booku zdarma Ako zarábam na Amazone. Teraz sa však už zamerajme na môjho hosťa. Dnes sa budem rozprávať so Zuzanou Sotákovou.

Dobrý deň, Zuzka.

Vy patríte k ľuďom, ktorí majú môj e-book o tom, ako si vytvoriť vlastné podnikanie na Amazone. Nasledovali ste ho a približne po nejakom roku sa vám to podarilo rozbehnúť tak, že dnes si vaše produkty kupujú tisíce ľudí po celej Európe.

Mne sa váš príbeh natoľko páčil, že som chcel s vami rozprávať už skôr. Som rád, že sa nám konečne podarilo zladiť termíny, a že sa dnes môžeme porozprávať.

Naposledy, keď ste sa ma pýtali, prečo sa chcem s vami rozprávať, povedal som vám dva dôvody. A dnes pred našim rozhovorom, keď som si chystal úvod ako začnem, tak som si uvedomil, že tie dôvody prečo sa chcem s vami rozprávať sú vlastne štyri.

Prvý je ten, že vy predávate na Amazone v Európe. Ja napríklad túto skúsenosť nemám, keďže predávam zatiaľ iba v Amerike. Ďalšia vec, ktorá ma zaujala sú samozrejme objemy vášho predaja.

Keď niekto predáva tisíc a viac kusov za mesiac, tak podľa mňa je to veľká vec. To je úplná bomba. Okrem toho ma na vás zaujalo, že ste ženou na materskej dovolenke.

Viem si asi predstaviť aké náročné musí byť popri celodennej starostlivosti o dieťa ešte riešenie nejakého podnikania alebo rozbiehanie nejakej práce.

A posledný štvrtý dôvod, čo ma najviac zaujal na vašom príbehu je, že okrem toho, že máte vaše produkty a pokojne si ich na Amazone predávate, ešte ste aj vytvorili software, ktorý uľahčuje život iným predajcom na Amazone.

Je to fakturačný software, ktorý rieši fakturáciu smerom k zákazníkom. Okrem toho ste aj napísali e-book o tom, ako predávať na európskom Amazone z legislatívneho hľadiska, fakturácii, atď., pretože tam je to trochu iné, než v Amerike.

Je tu teda dosť dôvodov na to, aby sme to tu dnes poriadne rozprúdili a teraz by som chcel odovzdať slovo vám a poprosiť vás, či by ste sa mohli stručne predstaviť.

Dobrý deň. V prvom rade ďakujem za skvelý úvod a aj váš záujem urobiť so mnou rozhovor ohľadne nášho podniku na Amazone. Volám sa Zuzana Sotáková a som z Košíc. Momentálne som na rodičovskej dovolenke s našim už skoro dvojročným synom. Pred materskou dovolenkou som pracovala ako projektový manažér v IT oblasti.

A ako ste sa dostali k Amazonu?

O možnostiach zarábania cez Amazon som sa dozvedela úplne náhodou, ešte začiatkom septembra 2015. Vtedy bola na Facebooku dosť masívna kampaň ohľadne kurzu, ktorý vás mal naučiť, ako na Amazone podnikať.

Potom, v priebehu pár dní sa mi zdalo, že zrazu o Amazone počúvam úplne z každej strany. Dovtedy som ho skôr vnímala, ako takú platformu na predaj kníh. Nikdy som ho vlastne ako zákazník ani nevyužila.

A tak ma koncept predaja pod vlastnou značkou pomocou Amazon FBA veľmi zaujal. Čím viac som o tom vedela, tým viac som cítila také to povestné šteklenie v bruchu a bola som tým úplne nadšená. Moje nadšenie vlastne trvá až dodnes. Mne sa to vtedy zdalo ako ideálne spojenie práce a rodinného života a to sa mi aj potvrdilo.

Áno, pamätám si, že ste si kúpili môj e-book aj spolu s konzultáciou, čiže my sme sa vtedy bavili aj po telefóne. Pamätám si, že ste mali veľa otázok a naozaj ste sa chceli do toho asi oprieť.

Odvtedy ubehol už rok a pol alebo rok, ale skôr rok. Potom som sa o vás dozvedel v našej skupine na Facebooku, ako sa vám darí, tak som sa chcel s vami rozprávať, len vy ste ku koncu roka finišovali aj s prípravou vášho e-booku, softwaru atď.

Váš príbeh ma milo prekvapil, takže som rád, že dnes sa môžeme porozprávať. S podnikaním ste mali nejaké skúsenosti už skôr alebo ste boli doteraz vždy zamestnaná?

Doteraz som bola stále zamestnaná. Moja mamka podnikala a to bol presne ten dôvod, prečo sme išli do podnikania spolu. Vtedy v septembri 2015 som bola vyslovene očarená celým týmto nápadom.

Porozprávala som to svojej mamke a tá to tiež zdieľala so mnou. Len po pár otázkach z jej strany, práve tým, že ona mala už nejaké skúsenosti s podnikaním, som pochopila, že určite potrebujem vedieť viac. Vtedy sme začali hľadať viac informácií a natrafili sme na váš e-book.

Dobre si pamätám, že sme ho zhltli za dva dni. Napísali sme si otázky, mali sme s vami konzultáciu. V tom čase nám veľmi, veľmi pomohol, tým, že bol prehľadný, obsahoval všetky potrebné informácie a pre nás bol perfektným odrazovým mostíkom, lebo nám ukázal, čo nás čaká a aké kroky máme pred sebou.

Priblížil nám také to „nejasno“ a vedeli sme si naplánovať veci. Vtedy sme sa rozhodli, že aj my to skúsime na Americkom trhu, a potom nasledovali klasické aktivity začínajúceho predajcu.


A na to sa chcem spýtať. Ako dlho vám to asi trvalo? Keď už sme to načali, vy ste od začiatku svojho fungovania na Amazone spolupracovali so svojou mamou?

Áno. Je to z prozaických dôvodov, lebo keď sme začali, môj syn mal vtedy necelých 6 mesiacov. Tým pádom bol môj voľný čas veľmi obmedzený.

V mojej mamke som vždy mala veľkú oporu v čomkoľvek, čo som robila, takže od začiatku, keďže zdieľala toto nadšenie, sme sa rozhodli, že pôjdeme do toho spolu. A veľmi vhodne sa dopĺňame, lebo každá z nás robí to, v čom má predchádzajúce skúsenosti. Napríklad ja mám od začiatku na starosti komunikáciu, či už je to komunikácia s dodávateľmi.

Od prvotného oslovenia, až po všetky dohadovania a pravidelné objednávanie. Taktiež riešim komunikáciu so zákazníkmi, ich pochvaly, ale aj prípadné sťažnosti. Mamka ma dopĺňa hlavne ak ide o účtovníctvo. Napríklad robí skladovú evidenciu a rieši celú dopravu.

Na nej je väčšina časovo náročných aktivít, ako napríklad hľadanie správneho produktu, hľadanie dodávateľov. Takže veľmi dobre sa mi s ňou robilo, lebo sa ľahko zhodneme. Výborné je aj to, že ona absolútne rozumie, že pre nás je syn absolútna priorita.

Všetky ostatné aktivity sa prispôsobujú jemu. Čiže nemusím vysvetľovať, prečo som niečo nestihla, aký bol dôvod. Na druhej strane mi veľmi pomáha tým, že ho vie aj postrážiť. My sme si od začiatku povedali, že chceme brať toto podnikanie veľmi vážne, a že keď do toho investujeme financie a náš čas, tak sme chceli, aby predpoklad úspechu bol čo najvyšší hneď od začiatku.

To, že ste to brali vážne, to na mňa tak aj od začiatku pôsobilo. A to je aj dobre, lebo to je hlavný predpoklad úspechu. Odkiaľ máte dodávateľov. Z Číny alebo z inej krajiny?

Áno, z Číny.

Vravíte, že máte na starosti, komunikáciu s dodávateľmi. To znamená, že kvôli časovému posunu musíte s Čínou komunikovať dopoludnia nášho času. Začali ste vtedy, keď vaše dieťa malo pol roka. Ako sa vám to darí časovo zlaďovať?

Toto je skvelá otázka, lebo v tom čase náš syn začal konečne celkom dobre v noci spávať, takže ja som popri tom, ako som vstávala ho nadojčiť vybavovala emaily. Našťastie začiatky boli emailová komunikácia, takže sa to dalo.

Teraz na to spomínam tak trošku s úsmevom, že toho vstávania v noci bolo relatívne veľa. Teraz, keďže to už máme naozaj zautomatizované,  už je to oveľa jednoduchšie.

Spýtam sa na prvý produkt. Vy ste tušili čo chcete predávať alebo nie?

Vôbec nie. Naozaj, nemali sme dopredu nič vyhliadnuté, nič konkrétne. Prešli sme si tou klasickou cestou. Hľadanie, porovnávanie, dali sme si poslať aj niekoľko vzoriek. Nakoniec sme sa rozhodli pre prvý produkt, bol z kategórie Šport.

Vlastne nemám problém ani prezradiť, o aký produkt išlo, lebo sme s ním neuspeli, takže sa to hovorí trošku jednoduchšie. Bol to taký LED náramok, ktorý má veľmi široké použitie, keď potrebujete byť videní v tme.

Ako produkt spĺňal všetky kritériá, ktoré spomínate vo svojom e-booku. Mal vhodné rozmery, váhu, celoročné využitie. Doteraz ho používam doma a mne osobne sa veľmi páči. Občas sa však stane, že to jednoducho nevyjde.

Pri ostatných výrobkoch, ktoré už teraz predávame v Európe sme mali trošku inú stratégiu, tam sme sa rozhodli pre kategóriu Baby, ktorá nám je aktuálne naozaj najbližšia. Čiže výrobky odzrkadľujú naše potreby.

Úplne jednoducho, keď som niečo potrebovala pre syna som rozmýšľala, či by to nemohol byť aj správny produkt na predaj na Amazone a táto stratégia spolu s porovnávaním trendov a bestsellerov v Amerike nám celkom zafungovala. Aj pri výbere produktov sa človek učí samozrejme a hlavne na vlastných chybách.

Napríklad nám sa teraz potvrdzuje, že pri našom druhom výrobku sme prišli na to, že je až príliš jednoduchý a že nemá žiadnu pridanú hodnotu, čím by sa odlíšil od konkurencie, takže aj jeho predaje sú trošku slabšie a vlastne sme sa rozhodli, že ho asi už iba dopredáme.

Ale ja sa ešte vrátim k tomu prvému produktu, to ma zaujíma. Hovoríte, že ste netušili o nejakom LED náramku. Tiež ste ho našli v tom zozname bestsellerov na Amazone?

Áno.

A ako sa vám podarilo urobiť prvú dodávku? Koľko kusov sa vám podarilo vyjednať s dodávateľom?

V tom čase to bolo myslím že 500 kusov. Zjednávali sme, samozrejme sme chceli ešte menej, ale oni boli dosť neoblomní, že tých 500 bolo nakoniec kompromis.

Čiže komunikáciu s nejakou špedičnou alebo prepravnou spoločnosťou riešila vaša mama?

Pri náramku to bolo jednoduché, lebo z Číny do USA to išlo letecky. Všetky ostatné výrobky však teraz už riešime lodnou dopravou.

Aj ja odporúčam ísť najprv na amazon do Ameriky, aj keď tam je najsilnejšia konkurencia. Avšak na strane druhej zase tam Amazon stále rastie a každý Američan asi už dnes nakupuje na Amazone. Vy ste teda dodávateľa vášho produktu našli ako? Bolo to na Alibaba.com?

Áno, všetky naše produkty a vhodných dodávateľov sme našli na Alibabe. Oslovili sme aj niekoľko, napríklad európskych výrobcov, ale úprimne svojimi cenami nemohli konkurovať tým čínskym.

Vždy sme oslovili viacerých výrobcov, a potom sme sa snažili vybrať tých najspoľahlivejších. Niekoľkokrát sme dokonca zadali aj špecifikáciu výrobku na Alibabe a vtedy sme čakali, kto sa nám ozve a s akými podmienkami.

A čo sa týka dizajnu, to ste ako riešili? Všetko mal na starosti dodávateľ alebo dizajn robil niekto iný?

Doteraz to bolo tak, že sme vždy mali konkrétnu predstavu o dizajne, takže potom sme išli na fiverr.com a tam sme sa snažili nájsť niekoho, kto takú našu amatérsku predlohu dá do grafického programu.

Bolo to trápenie, musím povedať. Hlavne s niektorými grafikmi z Indie, ktorí vám na všetky pripomienky odpíšu „yes, sir“. Aj tak si to spravia po svojom.

S nimi ste riešili aj produktovú etiketu?

Áno, aj obal, niekedy aj inštrukcie. Všetko, čo sa týkalo grafiky, ktorú vidí koncový zákazník. Negatívnu skúsenosť mám napríklad aj s Američankou, ktorá nám nakoniec ani žiaden návrh neposlala. Čiže v tejto oblasti sa trošku trápime a zatiaľ nemáme žiadneho dvorného dizajnéra.

Ako dlho teda trval celý tento proces vytvorenia produktu a naskladnenia produktu v Amerike, odkedy ste sa rozhodli pre tieto náramky?

No, také dva-tri mesiace asi. Možno aj trošku menej.

A potom, čo sa váš produkt objavil na Amazone, bol naskladnený, tak po akom čase sa objavil prvý predaj?

Dobre si to pamätám, 18. decembra 2015, veľmi sme sa tešili, že pred Vianocami nám bolo umožnené začať predávať. S prvými hodnoteniami to napríklad bolo takto. Vedeli sme, že je to potrebné mať, aj nejaké recenzie, na začiatok nám pomohli známi, ktorí si kúpili výrobok a napísali nám recenziu.

A v tom čase sme tiež využili aj software Tomoson, ktorý ponúka váš výrobok za zľavnenú cenu a takzvaní influenceri ho propagujú na sociálnych sieťach. Taktiež vám dajú aj recenziu na Amazon.

Vtedy sa nám to veľmi osvedčilo a pomohlo nám, že sme mali recenzie vo veľmi krátkom čase. Medzitým viem, že sa pravidlá na Amazone ohľadom recenzie sprísnili. Tomoson je však ešte stále odporúčaný, ale neviem, za akých podmienok to momentálne funguje.

Takže naozaj, tesne pred Vianocami sme mali aj recenzie,  a spustili sme aj reklamu na Amazone. No ale nedarilo sa, čiže tak rýchlo ako sme začali sme aj skončili. Čakali sme celé sviatky netrpezlivo, ale s prvým organickým predajom bol veľký problém. Teraz už vieme, čo sa stalo.

Náš konkurent znížil cenu pod našu nákupnú, čo bolo veľmi podozrivé. Až potom sme zistili, že je to náš výrobca, ktorý začal predávať na Amazone pod iným menom, čo je tak trošku nekalé a podľa nás sa to nestáva veľmi často, ale nám sa to stalo.

Nestáva sa to veľmi často, lebo väčšinou sa výrobca nezaoberá maloobchodom na Amazone, ale áno, vy ste mali takúto skúsenosť.

Aj keď ja zase vravím, že možno všetko zlé je na niečo dobré, lebo v tom januári sme predali 5 kusov, čiže to je náš „úspech“. Ale týmto sa náš americký sen skončil. My sme sa preto rozhodli, že tento neúspech chceme zobrať ako začiatok niečoho nového.

Možno, keby sme predávali v Amerike, nikdy by sme sa neposunuli nikde inde. My sme sa však rozhodli, že ideme ďalej a nás to poslalo do sfér a do odvetví, v ktorých sa pohybujeme teraz a hovorím, že všetko zlé je na niečo dobré.

No dobre, takže sa môžeme presunúť k tej veselšej časti vášho Amazon príbehu a to je situácia v Európe.

Takto ste sa teda rozhodli a vybrali ste si aj inú kategóriu produktu, ktorá vám bola bližšia. Hovoríte, že ste v kategórii Baby – potreby pre deti. Tam ste ako hľadali produkt a dodávateľa?

Ešte stále pozeráme, čo je bestsellerom v Amerike, čo sa tam predáva, či to už v Európe niekto predáva, aká je tu konkurencia. Čiže porovnávame tieto dva trhy. Myslím, že to je veľmi dobrá stratégia.

A potom klasicky na Alibabe. Toto zostáva rovnaké. Myslím, že hocikde budete predávať, tak ten proces hľadania výrobku, zalistovanie a začiatok predaja je úplne totožný.

Čiže tiež ste postupovali tak, ako som postupoval aj ja a ako aj odporúčam, že ste išli podľa rebríčkov predaja podľa toho, čo sa na Amazone predáva?

Presne tak.

Lebo niekedy je problém, že človek má svoj vysnený produkt alebo je príliš spätý s nejakým produktom, ktorý si on sám vymyslel a potom sa mu ťažšie na Amazone presadzuje.

Pretože táto stratégia, ktorej sa my venujeme je o tom, že zákazníci na Amazone kupujú niečo, čo už poznajú. My chceme predávať práve taký produkt, ktorý je na Amazone často vyhľadávaný zákazníkmi. Odkiaľ máte dodávateľa, pre váš produkt v kategórii Baby?

Tiež z Číny. Všetky naše výrobky máme z Číny. Ja môžem povedať, že máme veľmi pozitívnu skúsenosť celkovo. Čínskych dodávateľov by som možno pochválila za to, že sú veľmi dostupní. Vždy odpovedajú veľmi promptne, sú veľmi úctiví.

Tvária sa, že nič nie je problém, čo väčšinou znamená, že trošku problém bude. Ale na druhej strane, keď viete, ako s nimi komunikovať… mňa vyškolili v komunikácii, musím povedať. Naučila som sa, že musím písať veľmi vecne. Väčšinou konkrétne dotazy číslujem, nikdy nespájam niekoľko vecí naraz.

Čiže ideálne každý problém alebo každú otázku riešiť samostatne. Taktiež teraz si už dávame pozor na presnú špecifikáciu v objednávke. Všetko dvakrát kontrolujem a dopredu si taktiež dohadujeme aj reklamačné podmienky.

S hocijakým dodávateľom, keď obchodujete, tak toto je potrebné spraviť. S tými čínskymi sa mi celkovo komunikuje veľmi dobre a teraz už, keď sa poznáme a ten proces objednávania a dodania sa už opakuje niekoľkýkrát, tak toto už je naozaj veľmi pohodlné.

Áno, je podstatné s nimi nespájať viac vecí naraz, to je pravda, lebo veď tá komunikácia na Skype je niekedy naozaj ťažká. Komunikovali ste s nimi iba písomne alebo ste ich niekedy aj pozvali sa porozprávať na Skype?

Väčšinou cez maily komunikujeme a niekedy, keď si chceme veci urýchliť tak aj napríklad cez Whatsapp alebo Viber. Sú dostupní aj tam. Sú veľmi promptní.

Čiže písomne?

Áno, väčšinou písomne.

Lebo ja som skúšal párkrát pre urýchlenie vecí sa s nimi telefonicky (cez Skype) porozprávať, ale nie vždy to s nimi takto zafunguje. Mnohí z nich si neveria rozprávať v angličtine.

Aj naposledy, keď som telefonoval do Číny, tak dievča na druhej strane linky síce vedelo anglicky, no nie dobre sme si rozumeli. Potom som uvážil, že bude predsa len lepšie, keď si budeme písať.

Preto ma zaujíma, aký spôsob ste zvolili vy. A ešte som sa chcel spýtať nasledovné. Pre kategóriu Baby máte teda dodávateľa z Číny. Je to mimoeurópsky dodávateľ. Ako je riešená nejaká certifikácia toho produktu alebo uvedenie na trh? Mal to vyriešené všetko ten dodávateľ?

Áno, mali sme šťastie naozaj pri všetkých výrobkoch. Sú to výrobky, ktoré sú známe aj v Európe a mali naozaj potrebné certifikáty. Je treba si na to samozrejme dávať pozor a mali sme šťastie v tomto, takže s týmto vôbec nebol problém.

Skúsme teraz preskočiť na časovú os, ak si spomeniete. Hovorili ste, že jeseň 2015 bolo obdobie, kedy vás to zaujalo. E-book ste si kúpili asi niekedy pred koncom roka?

Ani nie, už hneď v októbri. Vás sme kontaktovali naozaj za pár dní, to bolo veľmi rýchle.

Keď sa bavíme o výbere produktu pre Európu, nachádzame sa niekde po Vianociach, na začiatku roka 2016?

Áno, presne tak. Keď sme zistili, že Amerika nám až tak veľmi nesadla, tak sme si povedali, ideme s novou energiou. Nový rok, nové výzvy, tak poďme nájsť nový produkt. A išlo to veľmi rýchlo a veľmi rýchlo sme ho potom aj naskladnili.

Čo to znamená veľmi rýchlo? Za koľko asi?

Zase asi dva mesiace. Podľa mňa je to dosť rýchlo.

A teraz Európa. V Európe máme 5 Amazonov: Veľká Británia, Nemecko, Taliansko, Španielsko, Francúzsko. Vy ste si založili účet ten jeden centrálny účet predajcu na európskom Amazone?

Áno.

Dobre, a predávať ste chceli v ktorých krajinách?

Výhodou Európy je, že vám stačí jeden účet predajcu, ktorý ako ste spomenuli platí pre všetkých 5 trhov. Väčšinou predajcovia začínajú v Anglicku práve preto, že ten jazyk je najbližší a keď už predávate v Amerike je to naozaj veľmi pohodlné, pretože používate tie isté produktové texty.

My sme sa rozhodli, že keď už tak ideme vo veľkom, pôjdeme na všetky trhy naraz. Ale je pravda, že s prvým výrobkom sme najprv začali po úplne malých kusoch vo Francúzsku a v Španielsku. Tieto trhy nám boli najbližšie.

Teraz už momentálne predávame na všetkých piatich trhoch a výhodou je, že z piatich amazonských platforiem  predávate do celej Európy. A to je dokopy skoro až 510 miliónov potenciálnych zákazníkov.

To znie fajn, ale tiež vidím za tým aj množstvo práce, ktorú to obnáša, keďže to musí byť udržiavané v piatich jazykoch. Ako ste mali s mamou rozdelené aktivity? Kto sa čomu venoval v tejto fáze?

Presne ako ste spomenuli. Ja poviem, že sú naozaj nejaké nevýhody v Európe. Je tu potrebné riešiť preklady. Každý trh vystupuje samostatne a čo je možno ešte nepríjemnejšie je zložitá legislatíve Európskej únie.

Všetko sa dá samozrejme vyriešiť. Aj my sme išli krok za krokom a takto sme to riešili. Aby to neznelo tak odstrašujúco, teraz naopak poviem, že napríklad výhodou Európy je, že je tu jednoduchší predaj z pohľadu množstva recenzií.

Ešte stále tu nie je taký kult posvätnosti recenzií a aj s malým množstvom recenzií viete byť na prvej strane v Amazone. Taktiež stačí investovať oveľa menej do reklamy a čo poteší je, že na rozdiel od amerického trhu je tu podstatne menej predajcov a vlastne je tu aj päť prvých strán, na ktorých môžete zabodovať.

Áno, je ľahšie sa v Európe dostať na tie popredné stránky, kde to nie je také prepchaté predajcami, to je fakt. Tiež chcem mať túto skúsenosť a dúfam, že už sa rozhýbem k tomu, aby som poslal svoj produkt aj na európsky Amazon.

A teraz čo sa týka legislatívy. Vieme, že v Amerike je to z legislatívneho hľadiska o niečo jednoduchšie, pretože tu v Európe, keď ako zákazník kupujem na Amazone na firmu, tak potrebujem k tomu faktúru, aby mohla ísť táto položka do nákladov.

Na Amazone mám tlačidlo, ktorým môžem požiadať o faktúru. Dodávateľ mi je povinný poslať faktúru, inak by nemohol ani predávať na Amazone. Toto je Európska legislatíva.

V Amerike niekedy ten predajca ani netuší, čo je faktúra, tam je to niekedy horšie. Vy ako predajca na Amazone v EÚ ste narazili na vystavovanie faktúr a je to vec, ktorú ste začali riešiť. No povedzte prosím, ako toto prebiehalo?

Presne tak. O Európe sme mali také kusé informácie, musím povedať. Čo sa týka predaja a spustenia produktov, ako sme už spomenuli, išli sme rovnakými krokmi ako v Amerike, čiže zase váš e-book bol pre nás školou.

Vyskúšali sme si to v Amerike a teraz sme v Európe, už sme len opakovali jednotlivé kroky. Avšak presne, zarazili nás tu niektoré veci, ako ste spomínali, napríklad vystavovanie faktúr a ďalšie legislatívne náležitosti.

S faktúrami sme trošku zabojovali po svojom, lebo sme si povedali, že keďže to nevieme nejako spraviť a zdalo sa nám to aj trošku komplikované, tak sme si dali naprogramovať softwarové riešenie na mieru. Vytvorili sme software, ktorý sa volá Invoice Machine.

Je to vlastne mašinka na faktúry. Musím povedať, že je to moja absolútna srdcovka. Tento software sme slávnostne spustili už niekedy v októbri 2016 a postupne sa z toho stal dosť všestranný program, ktorý nielen vystavuje faktúry, ale zohľadňuje zložité pravidlá ohľadne DPH, zohľadňuje miesto odoslania, dodania tovaru, sleduje limity pre zásielkový predaj, dodáva komplexné podklady pre účtovníctvo, čo je veľmi dôležité, napríklad slúži ako výborná možnosť pre získanie recenzií.

Čiže v tomto prípade sme naozaj nedúfali, že náš nápad naberie až takéto rozmery a že ho budú používať predajcovia z celého sveta, ktorí podnikajú v Európe. My sme sa snažili iba vyriešiť vlastný problém a tešíme sa z toho, že sme vyriešili možno aj problém ostatných predajcov.

To je tiež pekná časť vášho príbehu, že ste s niečím takýmto prišli, čo naozaj uvítajú mnohí predajcovia na Amazone. Ale ono je to tak, že keď začnem v Európe predávať, som povinný vystaviť faktúru zákazníkovi.

Ak budem predávať napríklad desať kusov mesačne, tak tie faktúry mu vystavím aj v Exceli a pošlem. Problém však nastáva vtedy, keď sú objemy predaja väčšie, vtedy by nebolo možné vystavovať jednotlivé faktúry manuálne.

Napríklad, aj vo vašom prípade, keď predávate tisíc a viac kusov, to by sa jednoducho manuálne nedalo. Čiže software je preto, aby to celé bolo zautomatizované. Dobre tomu rozumiem?

Presne tak. Aj o akomkoľvek predaji musí byť účtovný doklad, čiže nejde iba o to, či si zákazník potom od vás tú faktúru vypýta alebo nie. Vy musíte mať doklad o predaji. Svojej účtovníčke potrebujete dokázať, že ste predali tisíc kusov.

Pri vystavení faktúry je dôležité aj to, odkiaľ bol tovar odoslaný a aké DPH máte na faktúre uviesť. V Európe je to päť štátov a tovar putuje po Európe po amazonských skladoch. Sadzby DPH v jednotlivých štátoch sú rôzne.

Našťastie tento software je extrémne inteligentný a vie to rozlíšiť, informácie vie z reportov z Amazonu, čiže je to absolútne presné a zohľadňuje to najvyššie kritériá na to, aby konečná faktúra bola vystavená dobre a dá vám celý podklad pre vaše účtovníctvo.

Teraz sa laicky opýtam. Keď ja ako váš zákazník si kúpim váš produkt povedzme na Amazone v Taliansku, faktúra sa ku mne ako dostane? Musím si ju vyžiadať. Vyžiadam si ju, vám príde mail, že chcem faktúru a vy na vašej strane čo urobíte?

Nám to príde klasicky do účtu predajcu na Amazone. Odpovedáme na to mailom v ich systéme zasielania správ. Invoice Machine je už tak spravený, že to priamo pošle cez Amazon, čiže tam už iba treba kliknúť na tlačidlo a faktúra v pdf formáte ide priamo zákazníkovi.

Super, to je zaujímavé, že toto nemal Amazon vyriešené. Ale tak asi to nie je jeho úlohou. Amazon je len platforma, ktorá umožňuje takýto predaj, ale je fajn, že niekto ako vy s tým prišiel a prebádal to. Čo sa týka daní alebo DPH-čky to je tiež odlišné, než to je v Amerike. Tam ste sa to ako všetko podozvedali?

Zdĺhavo a tým, že sme sa veľa pýtali. Naozaj na začiatku nám to tiež nebolo veľmi jasné. Amazon o tom dáva také trochu nejasné informácie. Práve on sa odvoláva na to, že tieto veci si máte riešiť vy sám ako predajca, ani vám nedáva rady.

Trošku sa to teraz zlepšuje, už aj Amazon vidí, že je tam nedostatok informácií. My sme sa rozhodli, že potrebujeme vedieť, ako to je. Naozaj, začali sme si platiť napríklad konzultácie u účtovníkov. Veľa sme sa pýtali Amazonu, veľa sme o tom čítali.

Až to vlastne dospelo do štádia, kedy sme mali dostatok informácií. Rozhodli sme sa, že pomôžeme aj ostatným predajcom, ktorí tu začínajú podnikať, aby nemuseli túto strastiplnú cestu absolvovať, a preto sme sa rozhodli napísať e-book a máme ho na našej stránke www.EuropeSeller.eu.

Doňho sme zhrnuli mesiace zhromažďovania informácií, ale aj naše vlastné skúsenosti s predajom v Európe. E-book sa volá Praktický sprievodca podnikaním na Amazone v Európe a je zameraný na to, ako pohodlne zarábať bez legislatívnych prešľapov. Je to zhrnutie toho, čo predajcu čaká a neminie, ak sa rozhodne predávať v EÚ.

Úprimne, kiež by sme si ho mohli prečítať predtým, než sme tu začali my podnikať, lebo by sme sa nemuseli učiť na vlastných chybách. Na trhu doteraz nebola žiadna podobná príručka, ktorá by priniesla takéto ucelené informácie o Európskom Amazone.

Šlo nám hlavne o to, aby sme to spracovali nejakým jednoduchým spôsobom, systematicky spolu aj s praktickými radami a aby to záujemcovia našli všetko na jednom mieste. Tak dúfame, že uľahčíme štart ostatným, ktorí sa tu rozhodnú podnikať. Zatiaľ na ňu máme veľmi pozitívne ohlasy, čo nás samozrejme veľmi teší.

Ten e-book som videl, je výborný a je super, že takéto niečo existuje. On je však vhodný viac pre niekoho, kto už vie, ako ten proces na Amazone funguje. Je to taká nadstavba toho celého.

Čiže, keď niekto chce predávať v Európe, tak je ten e-book zameraný hlavne na oblasť legislatívy, daňového poradenstva a týchto vecí, čiže v tom je to veľmi dobrý pomocník.

Pýtal som sa, ako ste mali rozdelené úlohy. Ja sa stále vraciam k vašej situácii, že vy ste v tom čase boli mama na materskej. Kedy ste to stíhali? Po večeroch?

To je veľmi dobrá otázka. Áno, keď dieťa spí, vtedy sa pracuje. Počas dňa bola veľká opora moja mamka, ako som spomínala. Čiže je to o tom, že jedna stráži a druhá vybavuje, čo je potrebné.

Samozrejme, veľkou oporou mi je aj manžel, ktorý zase po večeroch po práci a cez víkendy pomáhal. A hlavne večer, keď náš Sebastián zaspí, čiže tá podpora od okolia je veľmi podstatná. Aj zvyšok rodiny nám samozrejme veľmi fandí a podporujú nás.

Na druhej strane je to o tom, že keď vás niečo baví, tak myslím, že sa vždycky dá na to nájsť čas. Moje osobné záľuby šli teraz trošku bokom, lebo momentálne najväčšou záľubou je práve toto. Chce to trošku sebadisciplíny a určite mať dobre nastavený time management, ale dá sa to samozrejme.

Takisto potrebovali ste nejaké veci, texty, poprekladať do piatich jazykov. Prekladateľov ste hľadali kde? Na Slovensku alebo v zahraničí?

Áno. Tu je to tá kombinácia, že sme mali overených prekladateľov, ktorých poznáme a aj nových. Na niektoré jazyky sme si hľadali napríklad aj na Fiverr.com. Musím povedať, že v tomto sme mali veľmi dobrú skúsenosť.

Doteraz spolupracujeme s tou prekladateľkou. Mali sme však aj negatívnu skúsenosť, kedy sme videli, že ten text nebol preložený veľmi dobre. Treba si na to dávať samozrejme pozor.

Aj tu je dôležité, aby názov produktu, popis, celý listing bol spravený veľmi profesionálne, aby celý jazyk bol napísaný tak, ako má byť. Takže je to taká kombinácia. Aj overených aj nových prekladateľov.

A na toto sa vás chcem ešte spýtať. Naskladnenie produktu do Európy. Myslím, že sklady sú aj v jednotlivých týchto krajinách, ktoré som spomínal alebo vy ste ich naskladnili do nejakého centrálneho skladu a už Amazon si to interne rozhadzoval a distribuoval tam, odkiaľ prišiel daný predaj? Ako to funguje?

Toto je téma možno trošku na dlhšie, pretože v Európe funguje niekoľko programov pre predajcov a veľmi závisí od toho, ktorý si vyberiete. Môžete to spraviť tak, že predávate iba v jednej konkrétnej krajine a naskladníte tovar iba tam.

Alebo si vyberiete niekoľko krajín, alebo sa rozhodnete, že dovolíte, aby Amazon posielal váš tovar aj do ďalších krajín. Existuje aj nový program, ktorý sa volá Paneuropean FBA, čiže paneurópske FBA, kedy váš tovar môže ísť do všetkých piatich krajín.

Dokonca aj dva ďalšie sklady sú v Poľsku a v Čechách. Vtedy už Amazon absolútne automaticky rozposiela váš tovar do krajín, kde je po ňom najväčší dopyt. Čiže naozaj sa už o nič nestaráte, je to veľmi pohodlné. My tento program využívame a sme s ním veľmi spokojné.

Spomínali ste, že v Európe ste naskladnili pomerne rýchlo, čiže tá doba do dvoch mesiacov je naozaj rýchla. To je v poriadku. Ako dlho trvalo, kým sa objavil predaj?

To bolo také, až kúzelné. V Španielsku sme mali prvý predaj na druhý deň a bol bez recenzie. To nás veľmi posmelilo. Samozrejme potom sme aj tu začali pracovať na tom, aby sme mali zopár recenzií na začiatok.

Aj tu nám pomohli naši známi, ktorí si náš produkt na Amazone objednali. Videli sme však už od začiatku, že tu v Európe naozaj nepotrebujete až tak veľa recenzií, nepotrebujete dať tak veľa na reklamu a predaje išli organicky.

Aj sme videli, že recenzie a spätné väzby boli veľmi príjemné od zákazníkov. To nás posmelilo a veľmi potešilo na začiatku.

A koľko ste predali za deň najviac v histórii z jedného produktu?

Myslím, že to bolo nad 50 kusov, ale to by som si musela pozrieť spätne. Ale už sa to párkrát posunulo nahor, tak neviem, či si pamätám úplne ten aktuálny rekord.

To sú prekrásne čísla. Momentálne máte koľko produktov?

Momentálne máme aktívne tri produkty. Prvý a tretí sa predáva veľmi dobre. Druhý je ten, ktorý som povedala, že je až príliš jednoduchý. Začína byť čím ďalej tým slabší a už ho asi v budúcnosti nebudeme ponúkať.

Konkurencia ani v Európe nespí a tento produkt v Európe začalo predávať dosť predajcov, a tak to nemá význam sa ním veľmi zaoberať. Asi ho už iba dopredáme.

A už aj viete, čo bude ďalší?

Máme vyhliadnutý jeden produkt. Uvidíme, keďže máme dosť veľa ďalších aktivít, ako som spomenula, je to tá stránka EuropeSeller.eu, aj Invoice Machine, tak uvidíme, či sa pustíme do ďalšieho produktu.

Na začiatku som vravel, že predávate viac ako 1000 kusov mesačne. Je to tak každý mesiac alebo to bolo iba niektoré mesiace? Ja sa pýtam na približné čísla, samozrejme nemusíte ich uvádzať úplne presne.

Od augusta minulého roka predávame mesačne okolo tisíc kusov. Mesačné tržby sa pohybujú v rozmedzí od 18 do 19,5 tisíc eur. Samozrejme závisí, ktorý produkt sa v daný mesiac predá viac, ktorý menej, či drahší alebo lacnejší.

Teraz v januári napríklad sa nám ten tretí produkt ku koncu už takmer úplne vypredal, čo na jednej strane samozrejme poteší, na druhej zamrzí, lebo keby sme ho mali, tak by sa predal. Za január bolo nakoniec predaných 830 kusov s obratom 16,5 tisíc eur, čo považujem vzhľadom na okolnosti za prekvapujúce.

Tak takéto pekné čísla vy máte… A výhľadovo do budúcnosti, keď sa vám skončí rodičovská dovolenka, tešíte sa do zamestnania? ?

Veľmi dobrá otázka. Momentálne ma návrat do pôvodného zamestnania až tak neláka, avšak nikdy nehovor nikdy. Momentálne ma teší skôr to, že sa môžem venovať synovi toľko, koľko on potrebuje a koľko ja chcem.

Popritom by som rada pokračovala v tých našich aktivitách a ešte ich aj ďalej rozvíjala. V súčasnosti do Invoice Machine vstúpil nový investor, s ktorým už pripravujeme novú službu pre predajcov. Taktiež pripravujeme spustenie projektu Europeseller aj v angličtine a to nás veru čaká veľa práce.

Mamka už pracuje aj na prípravách na ďalšiu samostatnú novú službu, ktorú by sme chceli uviesť do pol roka. A popritom predávame, tak to je veľmi príjemné. Byť na ihrisku s dieťaťom a dostávať informácie o tom, že sa predal ďalší produkt, to je to podnikanie z pláže.

To je pekné. A koľko hodín denne vám to tak zaberá? Teraz akákoľvek práca v súvislosti s Amazonom. Vaša osobne.

Ťažko sa to povie, lebo poznáte to. Niektoré dni máte pocit, že ste tomu dali veľa a potom prídu tri – štyri dni, kedy máte predĺžený víkend, čo je veľmi príjemné.

Niekedy mám pocit, že ani tých osem hodín by mi nestačilo, avšak my máme také pracovné podmienky skoro ako v Google, že do práce si môžem priniesť dieťa, okolo pobehujú psy, čiže je to veľmi príjemné spojenie materstva a práce.

Momentálne na tom pracujete vy, vaša mama, aj váš manžel?

Nie, iba my s mamkou. On pomáha doma :-).

Takže dve ste. A nejakých externých zamestnancov alebo dočasných momentálne využívate alebo zatiaľ nie? Viem, že ste spolupracovali s programátorom, ktorý ten váš software vytvoril…

Presne tak. Potom máme skvelú editorku Lenku, ktorá nám pomáhala aj s e-bookom, aj s textami na našej stránke. Okrem toho sme mali zopár prekladateľov. To sú vždy také jednorazové aktivity.

Áno, s napísaním e-booku to bola taká jednorazová aktivita alebo konkrétna práca, ktorá už myslím skončila. Ale či máte aj ďalších ľudí, ktorých využívate paušálne. Napríklad na komunikáciu so zákazníkmi.

Zatiaľ to zvládame samé. Sú presne dni, kedy zákazník aj nechá recenziu, aj vás pochváli, sú aj otázky dosť často, ale zatiaľ sa to myslím že dá celé zvládnuť, takže nemáme žiadneho externého spolupracovníka momentálne.

A v tom je to čaro FBA, že vy sa už potom nestaráte, všetko za vás spraví Amazon. Sú to naozaj iba tie veci, ktoré treba, keď sú otázky, keď chcete niečo dovysvetľovať, keď si chcete zlepšiť vzťah so zákazníkom a tak.

Možno nie všetkému, o čom sa tu bavíme, bude rozumieť človek prvýkrát počúvajúci o predaji na Amazone. Teraz však nemáme priestor na to, aby sme tu vysvetľovali napr. čo je to FBA sklad, a pod.

Preto uvádzam aj zopár vysvetliviek pod týmto článkom. Ak niekoho zaujíma ako funguje celý tento model predaja na Amazone, môže ísť na moju web stránku www.miloslavjezo.sk, kde si zdarma môže stiahnuť e-book o tom, ako celý tento biznis funguje.

Alebo môže navštíviť stránku www.europeseller.eu, ktorú ste spomínali vy. Ešte sa chcem spýtať, čo považujete za svoj najväčší úspech na vašej Amazon ceste alebo na celom tomto príbehu.

Nemyslím si, že je to iba o merateľných veciach. Ja sa nechcem, ani nás nechcem prezentovať ako nejaké super mega úspešné predajkyne. Samozrejme, tie čísla potešia, avšak je to relatívne. Niekomu sa môžu zdať vysoké, niekomu nie.

A mám pocit, že tieto čísla sa dajú dosiahnuť na Amazone pomerne ľahko, keď sa tomu venujete. Ja osobne za náš najväčší úspech považujem to, že sme prekonali ten počiatočný neúspech, že nás to neodradilo a že sme ešte s väčším odhodlaním začali nanovo v Európe.

Samozrejme tešia tie predaje, nemôžem povedať, že nie. A čo je veľmi dôležité, nám to otvorilo ďalšie možnosti a teraz máme nové aktivity týkajúce sa Amazonu, v ktorých podnikáme.

A v budúcnosti sa vidíte v týchto ďalších aktivitách, prípadne v rozširovaní vášho softwaru po celom svete, alebo ako predajkyňa na Amazone? Alebo v tomto ešte nemáte úplne jasno a jednoducho sa venujete aj tomu, aj tomu?

Tak, radi by sme samozrejme pokračovali aj v predajoch. Veľmi nás to baví a chceli by sme sa podeliť o naše nadšenie a elán, ale aj o skúsenosti, ktoré máme s Amazonom v Európe.

Môžeme aj podať pomocnú ruku, lebo mne sa zdá niekedy až neuveriteľné, čo sa nám za rok podarilo a kam až sme sa za rok posunuli. Takže uvidíme, ktorým smerom nás to zaveje. Čo sa týka softwaru, ktorý ste spomínali, on už je celosvetový.

Tým, že je v angličtine, už teraz ho používajú napríklad americkí predajcovia, ktorí prišli do Európy, takže tu budeme iba vytvárať ďalšie služby a budeme ich propagovať. Možno je toto taká rada, pre tých všetkých, ktorí už predávajú v Amerike a majú produkt, ktorému sa tam darí, nech neváhajú a prídu do Európy.

Tým ostatným, ktorí sa možno ešte len rozhodujú, tak dobrá rada je poobzerať sa po bestselleroch v Amerike a priniesť ich do Európy, pokiaľ tu nepríde konkurencia z Ameriky. Takže, toľko možno na záver.

Keby sa vás niekto opýtal, že chce predávať na Amazone, ale nevie o tom zatiaľ veľa. Čo by ste mu odporučili, keďže vy máte už takúto slušnú skúsenosť? Ako by mal začať?

Myslím si, že obrovskou výhodou v súčasnosti je, že je naozaj dostatok materiálu a informácií. Váš skvelý e-book, alebo náš ako taká nadstavba pre európsky Amazon.

Naozaj, ak sa tomu chcete venovať, či už to budete robiť iba popri materskej dovolenke alebo popri zamestnaní, alebo to budete brať natoľko vážne, že to bude vašim stálym zamestnaním, myslím, že je to skvelá šanca, ako zarábať relatívne pohodlne.

Určite by som odporučila, aby to záujemcovia brali zodpovedne a s nadšením, hlavne nech ich to baví. Takže, ťažko dávať nejakú radu, možno spomenúť vetu, ktorá je aj v našom e-booku, ktorá vystihuje túto situáciu.

Znie, že na európskom amazonskom „klondike-u“ sa práve vymeriavajú pozemky, taký máme pocit a takú máme skúsenosť a každý má ešte šancu nájsť tú zlatú žilu. Takže, asi len veľa šťastia zapriať.

Som veľmi rád, že sme sa porozprávali. Úprimne ma teší každý takýto príbeh ľudí, ktorí sa niekam vo svojom podnikaní posunuli. A ešte pokiaľ k tomu prispel môj e-book, tak ma to teší o to viac.

Veľmi vám držím palce do budúcnosti, nech sa vám darí. Dúfam, že ja sám čoskoro váš software využijem v budúcnosti, pretože so svojimi produktami tiež chcem ísť na európsky trh. Ďakujem, že ste si našli čas na tento rozhovor.

Vysvetlivky k textu:

  • Influencer – človek, ktorý má okolo seba, zväčša na sociálnych sieťach komunitu ľudí, ktorí ho sledujú.
  • FBA – Fulfilled by Amazon – Sklad patriaci Amazonu, v ktorom máte uskladnený váš produkt a Amazon zodpovedá za jeho dodávku priamo k zákazníkovi.
  • Listing – stránka príslušného produktu na Amazone.
  • Recenzia – písomné ohodnotenie nákupu a produktu zákazníkom.
  • Organický predaj – prirodzený predaj za plnú sumu, ktorý si kúpil reálny zákazník a nie napr. váš známy kvôli tomu, aby vám mohol napísať recenziu k produktu.

Miloslav Ježo

Som nadšenec vytvárania vlastných produktov a budovania značky. Vybudoval som úspešný online biznis na Amazon.com, ktorý mi neustále generuje príjem.
Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>